Legg til bruker

<< Click to Display Table of Contents >>

Navigation:  »No topics above this level«

Legg til bruker

Return to chapter overview

Brukertyper

 

Det finnes prinsipielt to typer brukere:

 

Windowsbrukere (NT Logins)

SQL Logins

 

Windowsbrukere anbefales alltid hvis dette er mulig. Fordelen med denne typen brukere er at man slipper å ha et separat brukernavn / passord utover det man bruker ved pålogging til Windows. Dette kan brukes ved lokale installasjoner på en enkelt maskin og i nettverksmiljøer der man bruker Windows domenekontrollere for tilgangsstyring (Active Directory).

 

 

Opprette en ny bruker

 

 

Legg til bruker

Legg til bruker

 

Trinn for trinn

 

1.Klikk på Brukere og roller (user1_preferences)
 

2.Klikk på Legg til bruker (add2)
 

3.Skriv inn brukernavn.  Legg merke til at Windowsbrukere skal skrives inn på formen domene\bruker
 

4.Klikk [OK]

 

 

Husk å ta med domenenavn hvis det er en NT bruker som skal gis tilgang. Brukernavnet skal da skrives på formen domene\bruker, f.eks. SHC\pettere

 
 

Tilgang til databaseserver

 

Tilgang til selve serveren gjøres normalt på gruppenivå av en lokal systemadministrator hvis man bruker NT Brukere. Ved bruk av SQL Logins er det ingen ekstra prosedyre for å gi tilgang til serveren.

 

 

Personalia

 

Du skal fylle ut personalia for alle brukere. Hvis personalia svarer til en person som allerede finnes i databasen er det tilstrekkelig å fylle ut personnummer og klikke på Lagre.

 

 

Tildele roller

 

Tildeling av roller skjer under fanearket Roller. Du krysser av for de rollene brukeren skal ha. Tildelingen av roller har umiddelbar effekt, det er ikke nødvendig å klikke Lagre.